Lektionsupplägg

På begäran: Imperfekt och preteritum år 9 och steg 3 - upplägg
Jag brukar köra detta på hösten. Elevernas texter lyfter otroligt när de kan variera tempus och många fler klarar MVG-kriterierna på nationella provet. 
Upplägget bygger på 60-70-minuterslektioner och mycket par/grupparbete eftersom jag tror starkt på diskussionens kraft. Eleverna ska själva hitta mönster och formulera regler eftersom jag tror att man äger sin kunskap på ett annat sätt om man jobbar så.

Lektion 1: text skriven enbart i imperfekt.
Uppgift: grupp/parläs, stryk under alla verb.
Gå igenom på tavlan så att de har rätt verb.
Uppgift i grupp/par: hitta mönster för hur –ar, -er och –ir-verb böjs, samt ir och ser. Skriv upp dem.
Alla personböjningar finns inte med i texten men de hittar snart mönstret.
Läxa till nästnästa lektion: nöt in böjningarna.
De brukar vilja veta vad det är vi jobbar med men jag säger att de inte får veta, att detta är enda gången jag kommer att be dem nöta in en massa böjningar som de inte vet vad de betyder. Det blir en del knorr på de mest ambitiösa, men de köper konceptet när jag säger att det brukar gå bra och att jag vet att det funkar.
Lektion 2: Övningsstencil med massor av blandade meningar i imperfekt.
Lektion 3: läxförhör imperfektböjningen. Direkt gemensam genomgång på tavlan.
Lektion 4: Ny text, nu i enbart preteritum.
Uppgift: grupp/parläs, stryk under alla verb.
Gå igenom på tavlan så att de har rätt verb.
Uppgift i grupp/par: hitta mönster för hur –ar, -er och –ir-verb böjs, samt ir och ser. Skriv upp dem.
Här är mönstret lite svårare att hitta, men den här texten är lite tydligare med vilka personer verben böjs efter. Man får akta sig för de många oregelbundna, utom ir och ser. Här uppstår alltid förvirring då de ju är samma, men eleverna har lärt sig att vara uppmärksamma då de upptäckte att –er och –ir böjs lika i imperfekt och även här hittar de mönstren. 
Läxa till nästnästa lektion: nöt in böjningarna. Jag säger fortfarande inte vad det är vi jobbar med men att de ska lita på att de kommer att kunna det här sedan.
Lektion 5: Övningsstencil med massor av blandade meningar i preteritum. Här pratar vi lite stavning också.
Lektion 6: mer preteritummeningar och diskussioner, nu även med de vanligaste oregelbundna
Lektion 7: läxförhör preteritumböjningen. Direkt gemensam genomgång på tavlan.
Lektion 8: En förenklad version av sagan om Guldlock och de tre björnarna med alla verb i fetstil och varsin gul och grön markeringspenna till alla.
Par/gruppppgift:
Markera alla verb i preteritum med gult och dem i imperfekt med grönt.
Läs igenom texten och hitta mönster för när böjningarna används.
Formulera en tydlig och pedagogisk förklaring för hur man använder de olika formerna.

Det är alltid något par/någon grupp som kommer på ”vana”, ”brukar hända” och/eller ”vid en bestämd tid”, "man vet när det var". Vi går igenom på tavlan och diskuterar de olika förslagen med förankring i texten. Jag skriver upp några av de lättaste reglerna blandat på tavlan, vi tittar på dem tillsammans och eleverna får säga om de beskriver imperfekt eller preteritum. Jag ringar in dem efter hand och märker med I eller P. Jag pratar om imperfekt som floden som flyter fram och preteritum som stenar som kastas i den. 
Här får eleverna ett litet häfte med alla böjningar, förklaringar, stavningsregler et c
Läxa till nästnästa gång: Plugga på häftet.
Lektion 9: Många meningar med blandad imperfekt och preteritum som tydligt knyter an till de förklaringar de har fått. Gå igenom och diskutera på tavlan.
Lektion 10 och 11: Skriv en saga med hjälp av en mall för hur en saga byggs upp, ditt häfte och en ordbok. Även bedömningsmatris delas ut. Sagan är underlag för bedömning och skrivs därför bara på lektionstid.
Eleverna bedömer själva sin text utifrån matrisen innan den lämnas in och jag markerar sedan i matrisen min syn på vilka kriterier texten uppfyller.
De texter vi jobbar med under de här veckorna brukar jag skriva själv eftersom jag vill känna de texter eleverna jobbar med väl, vill ni ha dem så hör av er. 
Suerte!
----------------------------------------------------------

Saga:
Jag har fått mallen av en kollega men har skrivit om den för att tvinga eleverna att vända på genustänket. jag ville lägga upp en bild av dokumentet här, men får inte riktigt till det, så här kommer bara texten utan bilder och snygga typsnitt.

Un cuento de hadas
  • Erase una vez… una princesa que quería compañia.->; alguien quiere algo
  • Peroen su país no habían solteros ->; hay un problema
  • La princesa viajó a otro país y invitó a todos los hombres simpáticos y inteligentes a una fiesta. ->; un intento de solucionar el problema
  • Pero…los inteligentes no eran simpáticos y los simpáticos no eran inteligentes. ->; no soluciona el problema
  • La princesa empezaba a regresar a su casa. Era muy, muy triste. Lloraba... ->parece que no hay solución
  • El viaje era muy largo y se quedó a dormir en un hotel. Allí trabajaba un chico. Era amable, simpático, majo, inteligente, cariñoso… -> la solución aparece…quizás se casaron y seguramente fueron felizes por siempre. 


Colorado, colorín, este cuento llegó al fin