måndag 13 december 2010

Språkliga strategier...

...är svåra att bedöma, tycker jag.

Klipp ur Skolverkets förslag till bedömningsmatris för engelska år 6 i Lgr11:

Förmåga: Använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd

Har ännu ej nått målen: Du har ännu inte strategier för hur du ska föra samtalet vidare när du inte förstår/gör dig förstådd.

Har nått målen: När det uppstår problem i kommunikationen använder du en enkel strategi som leder samtalet vidare.

Har nått målen mer än väl: När det uppstår problem i kommunikationen väljer du en strategi som för samtalet vidare.

För att nå målen mer än väl ska man alltså kunna märka att eleven väljer en strategi för att föra samtalet vidare.
Om man är riktigt duktig på att kommunicera i tal och skrift kommer ju den som bedömer inte att kunna se om man har strategier, eftersom problem inte kommer att uppstå. Eller kanske strategierna är så bra så att läraren inte märker att problem har uppstått och strategier använts.
Om jag som lärare inte ser strategin, hur kan jag då bedöma förmågan att använda språkliga strategier?
Och vad är skillnaden mellan en enkel strategi och en strategi?
Och mellan att föra och att leda samtalet vidare?

Inga kommentarer: