måndag 6 december 2010

Gruppers sammansättning...

...styr till viss del undervisningen. Ibland på ett tråkigt sätt.

Jag har en grupp nu som har ändrats flera gånger under två år, av olika anledningar, ett par gånger för att lärare inte riktigt fick andra grupper att fungera så vi flyttade elever mellan grupperna, andra gånger för att elever tillkommit eller flyttat.

I den gruppen känner sig många elever otrygga i att prata inför klassen eller samarbeta med andra elever. Jag har i den vanliga elevdemokratiska andan frågat vad de skulle vilja jobba med härnäst och halva gruppen vill ha grupparbete medan den andra halvan ber att få slippa.

Jag kan inte komma på hur jag ska få gruppen att fungera och vet inte hur jag ska kunna bryta av med något roligt i undervisningen eftersom responsen är så splittrad.

Nu har jag bestämt mig för UR-filmvisning under en period för att försöka komma på vad jag ska göra, har hittat ett program (Así son) som eventuellt kan fungera. Nu har jag lagt två timmar på att tillverka ett fungerande materiel till det första10-minutersavsnittet.

Det är tungt att börja veckan med sådana lektioner!

Inga kommentarer: