torsdag 16 december 2010

Betygstider

Jag drömmer om en värld där jag får undervisa utan att sätta betyg. Inte för att jag tycker att vi inte borde ha betyg - tvärtom tror jag att de är elevernas enda sporre att själva jobba för att lära sig. Jag skulle bara vilja slippa vara den som sätter betygen. Jag skulle också gärna ta fler lektioner per vecka om jag slapp all mekanisk rättning, den som bara är till för att se till att läxorna görs kontinuerligt. Jag har olika förslag till lösning på de frågorna för intresserade skolledare :)

Men nu är betygen satta för den här terminen och det var med lättnad jag räknade till 10 av de högre betygen i den mest tungrodda av mina grupper i år, 13 G och bara en har ännu inte nått målen.

Det är tungt på jobbet den här tiden på året! Många kolleger blir sjuka och någon har vi skickat hem för att det syns att det är för mycket. Undrar om det går att ändra.

Bara några dagar kvar nu!

Inga kommentarer: