måndag 13 december 2010

Ordning och tydlighet

"Onda ögat" skojar vi mentorer ofta om i klassen och de hänger på. På skoj och allvar.
-Du var här, ditt materiel var här och min lektionsplanering. Det enda som skiljde sig från en vanlig lektion var att inte jag var här utan vikarien. Varför fick du inget gjort?
-Vikarien har inte onda ögat. Snabbt svar, ingen tvekan.

Ibland är det så enkelt - den som har koll får lektionerna att fungera och eleverna att lära. När elever förstår att de lär för sin egen skull och att de är i skolan för kunskapsinhämtning blir situationen helt annorlunda än om de tror att de har läst läxorna för min skull och tror att jag ska bli ledsen om de inte har gjort dem. Klarar vi dessutom av att individualisera istället för att hålla massgenomgångar på moment som bara en del av gruppen missat så är vi nästan i hamn, vill jag tro.

Students Know Good Teaching When They Get It New York Times 10 dec

Teachers whose students described them as skillful at maintaining classroom order, at focusing their instruction and at helping their charges learn from their mistakes are often the same teachers whose students learn the most in the course of a year, as measured by gains on standardized test scores, according to a progress report on the research.

Inga kommentarer: